تفاوت Interface و Class در سی‌شارپ

class در برنامه نویسی، interface ها در سی شارپ، interface, class تفاوت، سوال استخدامی برنامه نویسی 1404/6/31
نویسنده: مدرس بهمن آبادی

تفاوت Interface و Class در سی‌شارپ

تفاوت کلاس و اینترفیس در سی شارپ

مقدمه

در زبان برنامه‌نویسی #C، یکی از موضوعات پایه‌ای و در عین حال بسیار مهم، تفاوت میان Interface و Class است. بسیاری از برنامه‌نویسان تازه‌کار هنگام طراحی نرم‌افزار با این پرسش مواجه می‌شوند که چه زمانی از کلاس استفاده کنند و چه زمانی اینترفیس. در این مقاله به بررسی دقیق تفاوت‌ها، کاربردها و مثال‌های عملی می‌پردازیم.
( توضیحات کامل و آموزش ویدیویی این مبحث در دوره جامع برنامه‌نویسی وب وجود دارد.)

تعریف Class

کلاس در سی‌شارپ یک قالب (Blueprint) برای ساخت اشیا (Object) است. کلاس می‌تواند:

  • فیلد (Field) داشته باشد

  • متد (Method) داشته باشد

  • سازنده (Constructor) داشته باشد

  • پیاده‌سازی (Implementation) واقعی از رفتارها ارائه دهد

مثال ساده:

 

public class Car
{
    public string Model { get; set; }
    public void Drive()
    {
        Console.WriteLine("The car is moving.");
    }
}

 

کلاس‌ها پایه‌ای‌ترین عنصر شیءگرایی هستند و امکان ایجاد نمونه (Instance) را فراهم می‌کنند.

تعریف Interface

اینترفیس یک قرارداد (Contract) است. یعنی فقط مشخص می‌کند که یک کلاس چه رفتارهایی باید داشته باشد، ولی خودش پیاده‌سازی نمی‌کند.

مثال:

 

public interface IVehicle
{
    void Drive();
}

 

هر کلاسی که این اینترفیس را پیاده‌سازی کند، موظف است متد Drive را داشته باشد.
(🔔 توضیحات کامل و سناریوهای کاربردی اینترفیس در دوره جامع برنامه‌نویسی وب بررسی شده‌اند.)

تفاوت‌های کلیدی Class و Interface

ویژگیClassInterface
پیاده‌سازی (Implementation)داردندارد (فقط قرارداد)
امکان ایجاد شیءبلهخیر
وراثت (Inheritance)از یک کلاس دیگر به ارث می‌بردمی‌تواند توسط چندین کلاس پیاده‌سازی شود
اعضافیلد، متد، سازنده، پراپرتی و ...فقط متد، پراپرتی، ایونت بدون بدنه
چندگانگی (Multiple Inheritance)پشتیبانی نمی‌شودمی‌توان چندین اینترفیس را در یک کلاس پیاده‌سازی کرد

مثال ترکیبی

فرض کنید می‌خواهیم هم از مزایای کلاس استفاده کنیم و هم از انعطاف‌پذیری اینترفیس:

 

public interface IVehicle
{
    void Drive();
}

public class Car : IVehicle
{
    public void Drive()
    {
        Console.WriteLine("Car is driving...");
    }
}
اینجا Car یک کلاس واقعی است که رفتار IVehicle را پیاده‌سازی کرده.

 

نتیجه‌گیری

  • کلاس برای تعریف ساختار و پیاده‌سازی واقعی رفتارها به کار می‌رود.

  • اینترفیس برای تعریف قرارداد و ایجاد انعطاف در طراحی استفاده می‌شود.

  • استفاده درست از هر کدام بستگی به معماری پروژه دارد؛ اگر نیاز به چندگانگی یا جداسازی وابستگی‌ها دارید، اینترفیس گزینه مناسبی است.

(🔔 برای درک عمیق‌تر این مفاهیم، همراه با تمرین عملی و پروژه واقعی، می‌توانید به دوره جامع برنامه‌نویسی وب مراجعه کنید.)